ROA: Leren en Ontwikkelen in Nederland
Leren en ontwikkelen in nederland
In het rapport 'Leren en Ontwikkelen in Nederland' van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) wordt een overzicht gegeven van Leven Lang Ontwikkelen (LLO) in de afgelopen twintig jaar, de bepalende factoren van LLO-deelname en de relatie tussen LLO-deelname en kennis, arbeid en gezondheid. In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste bevindingen uit het rapport en zullen we ingaan op de lessen voor beleid die hieruit volgen.
"We zien dat in 2024 zo’n 53 procent van de werkenden deelgenomen heeft aan één of meer werkgerelateerde cursussen in de laatste twee jaar."
Belangrijkste inzichten
- Deelname aan cursussen en zelfstudie zijn hersteld naar het niveau van 2017. Tijdens de coronapandemie was er sprake van een afname. Twee jaar voorafgaand aan de enquête in 2024 heeft ongeveer de helft van alle werkenden een werkgerelateerde cursus gevolgd. De deelname aan zowel cursussen als zelfstudie onder niet-werkenden blijft echter laag.
- De mate van informeel leren blijft stabiel sinds 2017. Zo'n 23% van de werktijd wordt besteed aan taken waarvan men kan leren. 40% van de werkenden besteed tijd aan informele leeractiviteiten, zoals kennis delen en reflecteren.
- Er is vaak sprake van zowel deelname aan cursussen als informeer leren. Werkenden die beide doen, hebben doorgaans sterkere leerattitudes, zijn meer open en bereid om risico's te nemen.
- Werkgevers spelen een belangrijke rol in het stimuleren van leren via HR-instrumenten, zoals functionerings- en beoordelingsgesprekken. Hoge tijds- en technologische druk verhogen de kans op cursusdeelname, terwijl prestatiedruk deze kans verlaagt. Of de afname van regelmatig feedback ontvangen van collega's gerelateerd is aan meer hybride/remote werken moet nog verder onderzocht worden.
- Bijna 30% van de werkenden wilde een cursus volgen maar deed dat niet, vaak door werkdruk, privébalans of financiële redenen. Werkgevers die leerbudgetten bieden, zien vaker deelname aan cursussen.
- Werknemers geven de voorkeur aan cursussen die aansluiten bij bestaande vaardigheden. Een hoge eigen financiële bijdrage verlaagt de deelname sterk.
- Deelname aan cursussen verhogen lonen, kennis en externe inzetbaarheid. Informeel leren draagt bij aan sterkere kennisontwikkeling en hogere lonen, vooral binnen lerende organisaties.
- Lerende organisaties dragen niet alleen bij aan deelname aan leren, maar ook aan het bijbenen van technologische ontwikkelingen, hogere baantevredenheid en het aanpakken van arbeidstekorten.
welke beleidsaanbevelingen worden er gedaan?
Om leren lang ontwikkelen (LLO) te bevorderen, wordt aanbevolen om lerende organisaties te stimuleren door tijd en ruimte te creëren voor leren en feedback en door leerattitudes en leerculturen te versterken. Werkgevers en de overheid zouden gezamenlijk het gebruik van HR-instrumenten en leerbudgetten moeten uitbreiden, terwijl de prestatiedruk wordt verminderd. Daarnaast is het belangrijk om cursussen toegankelijk te maken door financiële barrières te verlagen en aan te laten sluiten bij bestaande vaardigheden. Tot slot zijn monitoring van LLO en gerichte aandacht voor maatschappelijke uitdagingen zoals de energietransitie en AI belangrijk om werkenden toekomstbestendig te maken.
meer lezen
Benieuwd naar meer bevindingen van het ROA? Bekijk het volleidge rapport via onderstaande link.
Leren en Ontwikkelen in Nederland
Waarom delen we dit?
Via ons platform brengen we beleidsmakers snel op de hoogte van de belangrijkste trends en inzichten rond arbeidsmarkt, economie en onderwijs. Wij verzamelen informatie uit diverse betrouwbare bronnen en bieden jou de belangrijkste inzichten, zodat je niet zelf alle rapporten hoeft te doorzoeken en toch altijd volledig geïnformeerd blijft.