Aansluiting werk op afgeronde opleiding, Noord-Holland-Noord
Inleiding
In deze tabellenset wordt de aansluiting van
opleiding naar werk van mbo-gediplomeerden gepresenteerd. De tabellenset
bevat 12 tabellen. Van de mbo-gediplomeerden in schooljaar 2016/'17 worden de
arbeidsmarktkenmerken in 2018 gegeven, waarbij een uitsplitsing wordt gemaakt
naar arbeidsmarktregio, domein, beroepsopleiding en leerweg van de behaalde
opleiding.
Voor werk gaat het om personen die werk hebben van 12 uur of meer per week.
Eerder zijn ook cijfers gepubliceerd over personen die werk hebben voor 1 uur
of meer per week.
Deze tabellen zijn gebaseerd op het Schoolverlatersonderzoek (SVO) 2018.
Het Schoolverlatersonderzoek (SVO) heeft als doel inzicht te krijgen in de aansluiting van school naar werk of naar vervolgopleiding. CBS doet dit onderzoek in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) en werkt daarbij samen met het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA).
De resultaten in de tabellen hebben betrekking op alle mbo'ers die in het schooljaar 2016/17 hun diploma hebben gehaald, geen opleiding meer volgen en werk hebben van 12 uur of meer per week.
De aantallen en percentages in de tabellen zijn afgerond. Daarnaast zijn waarden die gebaseerd zijn op minder dan 10 gediplomeerden of minder dan 5 respondenten onderdrukt.
Naast deze cijfers op basis van het SVO stelt het CBS in opdracht van het Ministerie van OCW ook tabellen samen over de arbeidsmarktkenmerken van mbo-uitstromers. Deze maatwerktabellen zijn gebaseerd op registerinformatie en te vinden op de maatwerkpagina van het CBS.
Populatie
De doelpopulatie van deze tabellenset is een deelverzameling van personen die in het schooljaar 2016/'17 een mbo diploma hebben gehaald. Alleen personen die in Nederland wonen en deel uitmaken van een niet-institutioneel huishouden behoren tot de doelpopulatie. Gediplomeerden met alleen een exameninschrijving (extraneï) zijn buiten beschouwing gelaten.
Methode
Voor het Schoolverlatersonderzoek zijn de personen in de doelpopulatie integraal benaderd, 19% heeft gerespondeerd. Voor het onderzoek is een weging uitgevoerd. De achtergrondvariabelen die in de weging zijn gebruikt zijn vooral bedoeld om te corrigeren voor selectiviteit van de respons. Om op het niveau van kleine deelpopulaties te kunnen publiceren, zoals in deze tabellen het geval is, is een weging niet toereikend. Voor de meeste combinaties zijn er namelijk te weinig en soms zelfs helemaal geen respondenten. Vandaar dat een modelgebaseerde methode is ontwikkeld waarmee de gewenste domeinschattingen worden gemaakt. Omdat de doelkenmerken binaire (0/1) variabelen zijn, is een binomiaal multilevel model gebruikt. Multilevel modellen worden vaak gebruikt voor het modelleren van data op meerdere niveaus zoals in dit geval instelling en opleiding, en worden binnen de officiële statistiek gebruikt voor het maken van gedetailleerde schattingen, ook aangeduid met kleine-domeinschattingen (KDS). Zie voor een uitgebreide beschrijving van de gebruikte methode het rapport Schoolverlatersonderzoek 2018: schattingen voor kleine deelpopulaties van MBO schoolverlaters (Boonstra, 2019).
Naast de schattingen worden in de tabellen de ondergrens en bovengrens met 95% betrouwbaarheid weergegeven.
Begrippen
Instellingen
Gegevens over instellingen zijn afkomstig uit de Basis Registratie Instellingen (BRIN). Dit register wordt door het ministerie van OCW uitgegeven en onderhouden door DUO. Elke onderwijsinstelling wordt in BRIN geïdentificeerd aan de hand van het Basis Registratie Instellingen-nummer (BRIN-nummer).
Beroepsopleiding en domein
Op basis van de
Herziene Kwalificatiestructuur (HKS) kan een opleidingscode (crebocode)
ingedeeld worden in een domein en beroepsopleiding. Dit zijn ordeningen
van verwante mbo-opleidingen. Crebocode wordt hierbij op verschillende
ingedikte niveaus gebruikt:
beroepsopleiding: een indikking van crebocode in 176 klassen
domein: een indikking van crebocode in 18 klassen.
Voor deze indikking is de koppeltabel crebocodes 2018/'19 gebruikt. De koppeltabel
is te vinden op de website:
https://www.s-bb.nl
Leerweg
Leerweg geeft aan of de opleiding in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) of beroepsopleidende leerweg (bol) wordt gevolgd.
Niveau
Niveau geeft aan wat het niveau van de opleiding is. Het mbo heeft vier niveaus: de entreeopleiding (niveau 1), de basisberoepsopleiding (niveau 2), de vakopleiding (niveau 3) en de middenkader-/specialistenopleiding (niveau 4).
Arbeidsmarktkenmerken
Van de mbo-gediplomeerden is bepaald wie er werkzaam
zijn. In het schoolverlatersonderzoek is van de werkenden de aansluiting van
de opleiding en het werk onderzocht. Hierbij zijn de volgende definities
gebruikt.
- werkenden - werkzaam voor 12 uur of meer per week
- aansluitend op opleiding - voldoende of goede aansluiting tussen de
gevolgde mbo-opleiding en de huidige functie
- vereist niveau - het vereiste niveau voor de huidige functie is
gelijk aan of hoger dan dat van de gevolgde mbo-opleiding
- vereiste richting - de gevolgde mbo-opleiding is qua richting
verwant/gelijk aan de voor de huidige functie benodigde opleiding
Aansluitend op opleiding, niveau gelijk of hoger dan opleiding en richting
gelijk of verwant aan opleiding zijn alleen van toepassing op werkzame
personen. Deze drie kenmerken zijn gepercenteerd op de niet-onderwijsvolgende
mbo-gediplomeerden met werk.
Bij het aandeel werkenden gaat het in deze tabellenset om de
niet-onderwijsvolgende mbo-gediplomeerden die werkzaam zijn voor 12 uur of
meer week als aandeel van de totale populatie mbo-gediplomeerden.
Arbeidsmarktregio
Een indeling in regio's van waaruit gemeenten en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) de dienstverlening aan werkgevers en werkzoekenden vormgeven. Het is een regionaal niveau tussen gemeenten en provincies in. Deze indeling is van onderop, door gemeenten zelf, tot stand gekomen. De indeling is op 1 januari 2016 herzien en telt vanaf die datum 35 gebieden. Het gaat bij om de regio waar de respondent woonde op 1 oktober 2018.
Voor de indeling naar zowel de arbeidsmarktregio als gemeente is de
gemeentelijke indeling van 1 januari 2018 gebruikt.
Peilmoment: per jaar
Bron: CBS